Sieć ALDI oficjalnie potwierdziła realizację swojej deklaracji z 2016 roku – do końca 2025 roku całkowicie wycofa ze sprzedaży jaja pochodzące od kur utrzymywanych w klatkach.
Proces zakończy się w pierwotnie założonym terminie
ALDI konsekwentnie realizuje założenia swojej polityki dobrostanu zwierząt. Od początku 2026 roku w ofercie sieci dostępne będą wyłącznie jaja z alternatywnych systemów chowu: ściółkowego, wolnowybiegowego i ekologicznego.
Zmiany obejmują również produkty marek własnych ALDI – do końca 2025 roku jaja klatkowe znikną ze składu makaronów, sosów i innych produktów gotowych. Już w 2023 roku 82% tych produktów zawierało wyłącznie jaja z chowów alternatywnych.
Marka własna jaj ALDI „Wesoły Kurnik”, wprowadzona w 2021 roku, od początku opiera się w całości na jajach bezklatkowych.
– Odpowiedzialne kształtowanie asortymentu jaj to jeden z elementów naszej międzynarodowej polityki zakupowej dotyczącej dobrostanu zwierząt. Dlatego wycofanie jaj z chowu klatkowego to ważny krok, który pozwala zapewnić naszym klientom produkty najwyższej jakości i świeżości, jednocześnie wspierając bardziej humanitarne praktyki hodowlane – podkreśla Katarzyna Bawoł, Kierownik Działu Jakości i Odpowiedzialności Przedsiębiorstwa w ALDI Polska.

Transformacja rynku w liczbach
Działanie ALDI to bardzo ważny element transformacji w kierunku zakończenia klatkowego chowu kur niosek. W Polsce w tym aspekcie widoczne są ogromne, pozytywne zmiany:
- systematycznie spada udział chowu klatkowego: z 87% w 2014 roku do 66% w 2025 roku – to zmiana o ponad 20 punktów procentowych!
- jeszcze większy jest udział jaj z chowów alternatywnych wśród jaj pakowanych: w pierwszym kwartale 2025 roku było to aż 42% jaj
Zaangażowanie konsumentów
Badania Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat z grudnia 2024 roku wskazują, że ponad 80% konsumentów uważa chów klatkowy za nieodpowiednie warunki dla zwierząt. Dodatkowo, 70% Polaków deklaruje, że warunki chowu kur są dla nich istotne przy zakupie jaj.
Ponad 123 tys. osób podpisało deklarację rezygnacji z jaj klatkowych na ztroskionioski.pl.

Podejście ALDI godne pochwały
ALDI to jedna z największych sieci handlu detalicznego w Polsce, która obecnie posiada ponad 380 sklepów.
– Najnowszy komunikat ALDI to ważna i bardzo dobra wiadomość, nie tylko z perspektywy poprawy dobrostanu kur niosek. To też istotna informacja dla klientów sieci, świadcząca o zaangażowanym podejściu do kwestii warunków chowu zwierząt. Jest to również kolejny dowód na to, że branża detaliczna poważnie traktuje deklaracje w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu – wskazuje Paweł Rawicki, prezes Stowarzyszenia Otwarte Klatki.